Open of Sluit Mobiele Navigatie
  • Scholen

    • Antwerpen
      • SB Via Louiza
      • SB Musica
      • Afrit Zuid
      • Sint-Ludgardis
      • SB Flora
      • SB Kleine Muze
      • GVBS Mozaïek
      • IQRA
      • De Zevensprong
      • SB De Evenaar
      • Sint-Aloysius
      • Villa Stuivenberg
    • Gent
      • Basisschool Voskenslaan
      • Daltonschool De Lotus
      • De Bollekensschool
      • De Boomhut
      • De Dialoog
      • De Feniks
      • De Kleurdoos
      • De Letterdoos
      • De Loods
      • De Muze
      • De Mozaïek
      • De Mozaiek- Het Klaverblad
      • De Piramide
      • De Regenboog
      • De Speurneus
      • De Sportschool
      • De Teunisbloem
      • De Toverberg
      • De Triangel
      • De Vlieger
      • De Vogelzang
      • De Wijze Boom
      • Dokata
      • Edugo Sint-Bernadette
      • François Laurentinstituut
      • GO Basisschool-Gentbrugge
      • Het Tandwiel
      • Het Eiland
      • Het Kriebelhuis
      • Het Trappenhuis
      • Hippo's Hof
      • Muzische leerThuis Melopee
      • Nieuwen Bosch
      • KLIM
      • Onze-Lieve-Vrouwcollege
      • O.L.V. Visitatie Mariakerke
      • Pius X Destelbergen
      • Sancta Maria Gentbrugge
      • Sint-Bavo
      • Sint-Gregoriuscollege Gentbrugge
      • Sint-Janscollege - afdeling De Krekel
      • Sint-Janscollege - afdeling Heiveld
      • Sint-Janscollege - afdeling Oude Bareel
      • Sint-Janscollege - afdeling Visitatie
      • Sint-Lievenscollege Keizer Karelstraat
      • Sint-Pietersinstituut
      • Ter Leie en De Bollekens (kleuter)
      • 't Klimrek
      • Victor Carpentier
      • Visitatie Klimop
      • VLOM De Buurt
      • Gaspard De Coligny
    • Ronse
      • GO! Dr. O. Decroly
      • Katholiek Onderwijs Ronse (KOR): Campus Sint Antonius
      • KOR Campus De Klijpe
      • KOR Campus Sint Franciscus.
      • Serafijn Ervaringsgericht Onderwijs Ronse
      • De Ringelwikke
    • Sint-Niklaas
      • Don Boscoschool
      • VBS Broeders Nieuwstraat
      • OLVP Watermolendreef
      • Sint-Camillus
      • Berkenboom Heistraat
      • Berkenboom Anker
      • Heilige Familie (kleuter en lager)
      • De Tovertuin
      • De Kleurboog
      • VBS Toermalijn
      • Sint-Carolus
    • Gavere
      • Gemeentelijke basisschool De Vierklaver: Asper, Baaigem, Gavere en Vurste
      • GVB Dikkelvenne: Dol-Fijn
      • VBS De Kolibrie
    • Kruisem
      • Vrije Basisschool De Kruin
      • GBZ De Bosrank
      • VBS De Groeiweide
      • GO! Basisschool De Keimolen
      • Vrije Basisschool Huise: De Hartepit
      • VBSZ De Regenboog
    • Nazareth
      • VBS Nazareth
      • Gemeentelijke basisschool Eke: De Vlinderboom
      • VBS Eke
      • Gemeentelijke basisschool Nazareth: De Toetertrein
      • School van Morgen
    • Zele
      • Gemeentelijke school Zele
      • GO! Basisschool Bunderbos
      • Pius X-basisschool Zele
  • Partners

    • De Sloep vzw
    • Jong vzw
    • CLB
    • OCMW Gent
    • Bibliotheek Gavere
    • Kompanjon vzw
    • Actief vzw
    • Tajo vzw
    • Brede school
    • Huizen van het Kind
    • UiTPAS
    • Lokale besturen
    • Rotz (huis van het kind Zele)
    • Willemsfonds
    • Atlas
    • HomeStart
    • ArmenTekort
    • AP Hogeschool – educatieve bachelor lager onderwijs
    • KdG - educatieve bachelor secundair onderwijs & educatief graduaat secundair onderwijs
    • VUB - Community Service Learning
    • Universiteit Antwerpen – Community Service Learning
    • Welzijnsoverleg Borgerhout
    • Welzijnsoverleg Antwerpen-Noord
    • Zuidklap
    • Howest Toegepaste psychologie
    • Debateville
    • De Peperfabriek
    • Digitale Wolven

Spelotheken


Uilenspel heeft een spelotheek in haar eigen kantoren in Antwerpen, Gent, Ronse, Zele, Sint-Niklaas en Kruisem. Daarnaast kunnen onze vrijwilligers gratis spelletjes en boekjes lenen bij de verschillende spelotheken in Gent. Zij leiden onze gezinnen ook toe naar de spelotheek in hun buurt. Een overzicht van de verschillende spelotheken van vzw Jong vind je hier. Een overzicht van de mediatheken van Arteveldehogeschool vind je hier.


Lokaal overleg


Om informatie-uitwisseling en samenwerking met buurtorganisaties mogelijk te maken, neemt Uilenspel deel aan verschillende overlegstructuren, zoals de stuurgroep Brede School, welzijnsoverleg, onderwijscentrum, andere huiswerkinitiatieven, netwerk Huis van het Kind en ad hoc overleg.

 

Dit zeggen onze scholen over ons (bevraging juni 2022):

  • Enthousiaste vrijwilligers, goede ondersteuning vanuit Uilenspel.
  • Blijven niet in een vakje, trekken het breder, trekken de vraag naar huiswerkbegeleiding open.
  • Klemtoon niet enkel op het schoolse maar ook spelend leren, betrekken broers en zussen.
  • Lange termijn begeleiding door vrijwilligers die in het gezin komen, duurzame relatie opbouw.
  • Zoektocht naar juiste match met de vrijwilliger.
  • Professionalisme, werken doordacht.
  • Kwaliteit komt boven kwantiteit, nemen niet zomaar iedereen aan om de kwaliteit niet in het gedrang te brengen. Doen soms meer dan gevraagd omdat ze zelf kwaliteit willen leveren.
  • Ze zijn zeer open, eerlijk, constructief, we worden op de hoogte gehouden van alles, kritisch voor zichzelf en naar ons op een respectvolle manier, dit helpt enorm om de juiste beleidskeuzes te maken vanuit onderwijsbeleid. 
  • Het is meer dan huiswerkbegeleiding: naar bibliotheek gaan, meegaan naar schoolfeest, samen naar het park, gaan spelen, de sociale vaardigheden…
  • Duidelijk opstarttraject voor de vrijwilligers.
  • Het aanmeldingsportaal voor scholen werkt goed. 

Dit zijn onze sterktes volgens onze partners (bevraging juni 2022):

  • Structureel werken
  • Werken verbindend: professionals, vrijwilligers, kinderen en gezinnen, instanties
  • Transparantie in wat er gebeurt met sponsoring
  • Zelfkritische houding, gaan constant op zoek hoe zij hun werking en de samenwerking kunnen verbeteren
  • Willen hun partners diepgaand leren kennen
  • Expertise in het indienen van subsidieaanvragen is hulp voor lokale besturen
  • We zitten kort op mekaar, als er iets is kunnen we dit direct uitspreken. We kunnen altijd bij mekaar terecht. Het is goed zoals het is!
  • Zeer zinvol wat ze doen, iets waar gezinnen echt op wachten. Het lenigt een nood die nergens anders wordt ingevuld en komt tegemoet aan de wachtlijsten die bestaan voor huiswerkbegeleiding ; verschillende organisaties zijn al actief maar kunnen er nooit genoeg zijn
  • Ervaring in het afstemmen van verschillende partners op elkaar, in kader van groei in regionale context, nemen daar een trekkersrol in op
  • De externe activiteiten waar gezinnen en vrijwilligers mekaar vinden

Dit zegt een school in Ronse over onze samenwerking (2024):

Het verhaal van S is een duidelijk voorbeeld van hoe de principes van Uilenspel in de praktijk een waardevolle meerwaarde kunnen bieden, zeker in een context van Sociaal-Economische Status (SES). S groeit op in een groot gezin waar haar ouders het moeilijk hebben om de schoolse taken en verantwoordelijkheden te volgen, en waar er weinig rust is voor huiswerk door de aanwezigheid van haar jongere broers en zussen. Dit maakt het voor haar lastig om de nodige focus en ondersteuning te vinden. 


De vrijwilliger van Uilenspel speelt hierin een cruciale rol door niet alleen hulp te bieden bij haar huiswerk, maar ook door een luisterend oor te bieden wanneer S ontmoedigd is. De vrijwilliger helpt haar om samen met haar ouders een betere opvolging van de schoolagenda te realiseren. Ze neemt het initiatief om het gezin te ondersteunen in het ondertekenen van documenten en het nakijken van de agenda, door open communicatie met de ouders. 


Daarnaast zoekt de vrijwilliger naar praktische oplossingen, zoals het organiseren van naschoolse huiswerkbegeleiding in een rustig lokaal op school, waar S in alle rust kan werken, weg van de drukte thuis. Dit geeft haar de kans om haar schoolwerk met meer focus en minder afleiding te maken, wat haar motivatie ten goede komt. 


Wanneer er tijd over is na het maken van haar huiswerk, benut de vrijwilliger deze momenten door samen met S een spel te spelen of een verhaal voor te lezen. Dit helpt niet alleen bij het ontwikkelen van haar taalvaardigheid, maar biedt ook een kans om plezier te maken en de band tussen S en de vrijwilliger te versterken. Aangezien het gezin van S niet beschikt over veel gezelschapsspellen of boeken, is dit een waardevolle invulling van de tijd die het kind vaak anders niet zou hebben. 


Deze aanpak is een prachtig voorbeeld van hoe Uilenspel met spelend leren, betrokkenheid bij zowel het kind als het gezin, en praktische ondersteuning een wezenlijk verschil maakt in het leven van kinderen die opgroeien in een SES-kwetsbare situatie.

Het draagt bij aan zowel de schoolse ontwikkeling van het kind als de versterking van de sociale en emotionele steun die het ontvangt. 

Deze website gebruikt cookies

Selecteer hieronder welke cookies we mogen opslaan op jouw toestel

Je kan meer informatie over cookies terugvinden op deze pagina: Privacybeleid