Open of Sluit Mobiele Navigatie

Verbinding en goed samenleven zijn heel belangrijke waarden bij Uilenspel. Helaas kan er ook iets mislopen. Weet dan dat je terecht kan bij ons of bij andere organisaties.

Een API, wat is dat?
 

API staat voor Aanspreek-Punt Integriteit. Het is de persoon die je kan contacteren als er sprake is van een integriteitsschending.

Het kan gebeuren dat je iets meemaakt wat je niet fijn vindt, waarbij iemand over jouw grenzen heen gaat. Dat noemen we grensoverschrijdend gedrag. Dat kan op een fysieke manier (bv.  agressie) maar ook psychologisch (bv. beledigen) of seksueel (bv. aanrakingen die je niet leuk vindt). Ook pesten valt daaronder. Allemaal gebeurtenissen en gedrag die helemaal niet oké zijn.

Daarom vinden we het belangrijk dat je over zo’n zaken met iemand kan praten. Ook als je ziet of hoort dat er iets bij iemand anders gebeurt, vinden we dat je ergens terecht moet kunnen om daarover te praten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je zorgen maakt omdat je Uilenspelkind gepest wordt. Of dat je iets verontrustends opmerkt binnen je Uilenspelgezin. In de eerste plaats is er je aanspreekpunt binnen Uilenspel waar je terecht kan. Wil je toch liever iemand anders spreken? Dan is er onze API. Bij Uilenspel kozen we voor een vrijwilliger om deze onpartijdige, neutrale rol op te nemen.

Wat doet een API?

  • Eerste contact: de API is het eerste contact bij meldingen. De API luistert naar jouw verhaal en probeert zo de situatie in te schatten. De API is geen hulpverlener. Wel zal elke melding serieus genomen worden. De API oordeelt niet en gaat nooit op zoek naar de schuldige.
  • Coördinatie + doorverwijzing: nadien zal de API samen met de melder bekijken hoe de situatie best aangepakt kan worden en eventueel doorverwijzen naar andere organisaties. De API heeft discretieplicht, dat wil zeggen dat wat je zegt zoveel mogelijk vertrouwelijk blijft. Soms kan de API niet anders dan toch extra hulp in te schakelen, maar daar zal die jou altijd over informeren.
  • Opvolging: de API volgt de situatie met de melder op tot alles afgehandeld is. Samen bekijken ze hoe ze de nazorg best aanpakken.

Wie kan er bij de API terecht?


Iedereen die betrokken is bij de organisatie kan de API contacteren. Je hoeft zelf geen slachtoffer of getuige van ongewenst gedrag te zijn. Zodra je een vermoeden of een slecht gevoel hebt, kan je contact opnemen.

Kan ik ook terecht bij mijn aanspreekpunt van Uilenspel?


Natuurlijk! Als je ergens mee zit, staan onze medewerkers klaar om jou te helpen. Twijfel dus niet om eerst met hen contact op te nemen. De API is er als extra aanvullende hulp.

Heb je een klacht over Uilenspel? Dan vragen we je om een e-mail te sturen naar info@uilenspel.be of te bellen naar onze coördinator Katrijn op het nummer: 0485/50 83 75

Wat kan ik zelf doen bij grensoverschrijdend gedrag?

In de eerste plaats, zeg ‘nee’. En zeg tegen de persoon dat die jouw of iemands anders grenzen overschrijdt. In dit stappenplan overlopen we een aantal manieren om actie te ondernemen.

Contact 

We maakten een lijst met een heel aantal belangrijke organisaties om te contacteren bij grensoverschrijdend gedrag. 

Aanspreek-Punt Integriteit Uilenspel: Nora Aggoune, vrijwilliger en bestuurder Uilenspel,  0477/55 46 77, api@uilenspel.be

Deze website gebruikt cookies

Selecteer hieronder welke cookies we mogen opslaan op jouw toestel

Je kan meer informatie over cookies terugvinden op deze pagina: Privacybeleid