Open of Sluit Mobiele Navigatie
  • De school als getuige van onze impact

Zorgcoördinatoren Katrien Oste en Maaike De Prins van de Gemeentelijke School in Zele werken samen met Uilenspel. Hun ervaring is positief en hartverwarmend.

Uilenspel is de perfecte brug tussen school en thuis. We zien kinderen én ouders openbloeien.

Twee jaar geleden stelde Uilenspel zich voor op school. “We kenden het project nog niet, maar hun missie sprak ons onmiddellijk aan,” vertellen Katrien en Maaike. “We kregen een duidelijk zicht op hun werking en de meerwaarde ervan voor gezinnen met anderstalige ouders.

De opstart vraagt wat administratie, maar dat is niets in vergelijking met de tevredenheid van de gezinnen die nu hulp krijgen.

De taalbarrière blijft een grote uitdaging tussen school en meertalige gezinnen.

“We merken dat huiswerk ongewild niet juist geoefend wordt of helemaal niet wordt begeleid. Daardoor staan kinderen er alleen voor en dat is echt niet evident,” leggen de zorgcoördinatoren uit. “De vrijwilligers van Uilenspel zijn de ideale brug tussen onze school en thuis: ze tonen ouders hoe ze hun kind kunnen ondersteunen. En dat werkt.

Ouders voelen zich meer betrokken. Kinderen krijgen meer vertrouwen. De samenwerking met de school wordt sterker. Wat ons vooral opvalt is hoe warm en enthousiast de vrijwilligers van Uilenspel zijn. Ze doen dit echt met hart en ziel.

Op vaste momenten in het schooljaar bespreken de leerkrachten alle leerlingen. Als ze merken dat een leerling extra ondersteuning kan gebruiken, bekijken ze samen wat nodig is. In overleg melden ze deze leerling aan voor de wachtlijst van Uilenspel.

“De kinderen die begeleid worden, winnen duidelijk aan zelfvertrouwen. Ze durven meer antwoorden in groep of spontaan contact maken met de leerkracht en behalen opmerkelijk betere resultaten. Wat Uilenspel doet is zoveel meer dan hulp bij het huiswerk. Een van de mooiste effecten? We merken dat ouders positief verrast zijn met de hulp die ze krijgen. Ze voelen zich begrepen, gewaardeerd, en staan open om iemand thuis te ontvangen. We merken bij alle gezinnen een positieve vooruitgang: het contact met de betrokken ouders is sterker dan vroeger.”

Samenwerken met vrijwilligers? Hoe doe je dat?

Aan het begin van de begeleiding is er een gesprek met de leerkracht, de zorgcoördinator en de vrijwilliger van Uilenspel. Ze praten over wat het kind nodig heeft, de gezinssituatie en wat de school belangrijk vindt.
Ze spreken af hoe ze met elkaar contact houden. Samen gaan ze akkoord met de afspraken en verwachtingen van Uilenspel.

De kennismaking is altijd hartelijk en het enthousiasme spat ervan af. Je voelt dat iedereen bij Uilenspel een hart voor inclusie heeft en een enorme inzet toont voor onze kinderen.

Vrijwilligers krijgen een opleiding en een pakket met basismateriaal. Zo kunnen ze meteen starten. Ze hebben regelmatig contact met de leerkrachten. Die geven bv. titels door van boeken waarmee ze in de klas werken en tips rond oefeningen die moeilijker gingen. Zo sluit de hulp goed aan bij wat het kind op school nodig heeft. 

Katrien Oste en Maaike De Prins zijn ervan overtuigd dat dit traject werkt:

Onze leerlingen worden er echt beter van. Gelukkige kinderen, gelukkige ouders, gelukkige leerkrachten. Uiteindelijk willen we dat allemaal!

“We hopen dat er nog meer vrijwilligers bijkomen. Dan kunnen we nog meer gezinnen extra kansen geven.”   

  • De school als getuige van onze impact
  • De school als getuige van onze impact

Deze website gebruikt cookies

Selecteer hieronder welke cookies we mogen opslaan op jouw toestel

Je kan meer informatie over cookies terugvinden op deze pagina: Privacybeleid